Wymagane dokumenty

Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
(EL-P-12)

Opłaty

Opłata skarbowa:
Nie pobiera się

Inne opłaty:
Nie pobiera się

Opłata ewidencyjna:
Nie pobiera się

Miejsce złożenia wniosku

Biuro Ewidencji Ludności
ul. gen. Tadeusza Kościuszki 45, pokoje 10 - 11  07-400 Ostrołęka
(+48 29) 765 42 40

Kontakt w sprawie EL 16

Małgorzata Michałowska
ul. gen. Tadeusza Kościuszki 45, pokój 4 (parter)
tel. (+48 29) 765 42 40

Joanna Bystrek
ul. gen. Tadeusza Kościuszki 45, pokój 4 (parter)
tel. (+48 29) 765 42 40

Anna Maleńka
ul. gen. Tadeusza Kościuszki 45, pokój 4 (parter)
tel. (+48 29) 765 42 40

Termin odpowiedzi

Niezwłocznie

Tryb odwoławczy

Brak

Uwagi

Posiadacz dowodu osobistego, którego dowód został utracony lub uszkodzony, zgłasza ten fakt niezwłocznie osobiście lub przez pełnomocnika (składającego pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia) organowi dowolnej gminy.

Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego można również dokonać w formie elektronicznej, po opatrzeniu kwalifikowanym podpisem albo podpisem zaufanym za pośrednictwem strony www.obywatel.gov.pl

Do zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dokonanego przez pełnomocnika na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, załącza się pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności, opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym.

W przypadku zgłoszenia Policji utraty dowodu osobistego w wyniku przestępstwa, faktu tego nie należy już zgłaszać do organu gminy. Zaświadczenie o utracie będzie można uzyskać na wniosek w organie gminy za opłatą 17 zł.

Posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którego dowód osobisty został utracony lub uszkodzony, zgłasza niezwłocznie ten fakt dowolnemu konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym czytelnym podpisem. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej można również dokonać na piśmie utrwalonym w postaci papierowej za pomocą poczty lub telefaksu. 

Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych dokonuje jedno z rodziców, opiekun lub kurator. 

Dowód osobisty podlega unieważnieniu z dniem zgłoszenia do organu dowolnej gminy lub konsula Rzeczypospolitej Polskiej utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego lub przekazania do organu dowolnej gminy lub konsula Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę trzecią znalezionego cudzego dowodu osobistego.

Do zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego załącza się uszkodzony dowód osobisty, a jeżeli zgłoszenie nastąpiło na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, konsulowi albo za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, uszkodzony dowód osobisty przekazuje się pocztą albo osobiście wystawcy dowodu osobistego. 

Posiadacz dowodu osobistego zgłoszonego jako utracony w przypadku jego odnalezienia jest obowiązany niezwłocznie przekazać go organowi dowolnej gminy lub konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgłoszenie utarty lub uszkodzenia dowodu osobistego powoduje jego unieważnienie (jest to czynność nieodwracalna).

Podstawa prawna
  • Ustawa  z dnia 6 sierpnia 2010 r.  o dowodach osobistych (Dz.U. z 2022 r. poz.671),
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2021 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. z 2021 r. poz. 1865).


Załączniki:

EL-P-12(1)