Kompetencje: [start] [koniec]

Do właściwości Wydziału Spraw Obywatelskich należy prowadzenie spraw z zakresu ewidencji ludności i dowodów osobistych; spraw wojskowych oraz spraw związanych  z organizacyjno – technicznym przygotowaniem wyborów na ławników do sądów powszechnych; nadzoru nad działalnością stowarzyszeń; organizacyjno – technicznego przygotowania na szczeblu miasta wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, do Sejmu i Senatu RP, do Parlamentu Europejskiego, do organów samorządu gminnego oraz przewidzianych przepisami prawa referendów; a w szczególności:

  1. prowadzenie i aktualizacja stałego rejestru wyborców,
  2. realizowanie zadań wynikających z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych,  a w szczególności:
    1. prowadzenie ewidencji ludności,
    2. przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania  i wymeldowania,
    3. wydawanie dowodów osobistych,
    4. sporządzanie spisu wyborców oraz prowadzenie innych prac na rzecz wyborów przewidzianych prawem wyborczym,
    5. prowadzenie prac związanych z organizacją i przeprowadzeniem spisu powszechnego ludności i mieszkań w mieście,
    6. udzielanie informacji adresowych z uwzględnieniem przepisów ustawy o ochronie danych osobowych,
  3. współpraca z placówkami oświatowymi w zakresie informacji o aktualnym stanie i zmianach w ewidencji dzieci i młodzieży w wieku od 3 do 18 lat,
  4. przygotowywanie projektów decyzji w sprawach uregulowanych ustawą Prawo  o zgromadzeniach,
  5. prowadzenie spraw wojskowych w zakresie ustalonym ustawą o powszechnym obowiązku Obrony Rzeczypospolitej Polskiej, a w szczególności przeprowadzanie kwalifikacji wojskowej,
  6. sprawowanie nadzoru nad działalnością stowarzyszeń mających siedzibę na terenie miasta (z wyłączeniem stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego) w zakresie ustalonym ustawą Prawo o stowarzyszeniach,
  7. przygotowywanie projektów decyzji w sprawach dotyczących imprez masowych  w rozumieniu przepisów ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych,
  8. prowadzenie ewidencji fundacji,
  9. gromadzenie dokumentacji fundacji ujętych w ewidencji prowadzonej przez wydział,
  10. przygotowanie dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia wyborów na ławników do sądów powszechnych, wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, wyborów do Sejmu i Senatu RP, wyborów do Parlamentu Europejskiego, wyborów do organów samorządu terytorialnego oraz przewidzianych przepisami prawa referendów.