Kompetencje: [start] [koniec]

Do właściwości Biura Prawnego należy w ramach i na zasadach określonych odrębnymi przepisami ochrona porządku prawnego w funkcjonowaniu organów miasta i urzędu, a w szczególności:

  1. opracowywanie projektów: statutu miasta, statutów osiedli, regulaminu organizacyjnego urzędu,
  2. przygotowywanie projektów umów cywilno – prawnych we współpracy  z odpowiednimi wydziałami, referatami i biurami,
  3. wydawanie opinii prawnych dotyczących wszystkich etapów i elementów zarządzania,  w których ma dojść do podjęcia decyzji o istotnym dla miasta znaczeniu gospodarczym  i społecznym,
  4. udzielanie porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa,
  5. opiniowanie każdego aktu prawnego przed jego przedstawieniem organom miasta,
  6. sygnalizowanie o uchybieniach i zaniedbaniach w przestrzeganiu prawa przez organy miasta i urząd oraz skutkach z nich wypływających,
  7. wskazywanie rozwiązań prawnych i organizacyjnych prowadzących do usunięcia przyczyn powstania uchybień - nieprawidłowości w funkcjonowaniu organów miasta  i urzędu,
  8. występowanie w charakterze pełnomocnika przed wszystkimi organami wymiaru sprawiedliwości lub innymi organami orzekającymi,
  9. podejmowanie czynności prawnych niezbędnych dla zabezpieczenia interesów majątkowych miasta, w tym przygotowywanie materiałów przy udziale właściwych komórek organizacyjnych,
  10. upowszechnianie znajomości prawa wśród pracowników urzędu,
  11. uczestniczenie w prowadzonych przez prezydenta i urząd rokowaniach, których celem jest nawiązanie, zmiana lub rozwiązanie stosunku prawnego, w tym umów długoterminowych lub nietypowych albo dotyczących przedmiotu o znacznej wartości oraz zawieranych z kontrahentami zagranicznymi,
  12. nadzór prawny nad egzekucją należności,
  13. obsługa sesji rady.