Ogólny schemat procedury kontroli podatkowej
Ogólny schemat procedury kontroli podatkowej
Zasady prowadzenia kontroli podatkowej uregulowano w przepisach działu VI ustawy z dnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. - Dz. U. z 2023 r. poz. 2383, ze zm.) z zastosowaniem przepisów rozdziału 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t.j. - Dz. U. z 2024 r. poz. 236, ze zm.).
Cel kontroli podatkowej
Sprawdzenie wywiązywania się podatników z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego: kontrola powszechności i prawidłowości opodatkowania, kontrola zgodności informacji zawartych w deklaracjach (informacjach) ze stanem faktycznym.
Tryb działania
Kontrolę podatkową podejmuje się z urzędu.
Przedmiot kontroli podatkowej
Podstawa opodatkowania podatkiem od nieruchomości:
-
powierzchnia gruntów i sposób ich wykorzystania,
-
powierzchnia użytkowa budynku, wysokość kondygnacji i sposób użytkowania,
-
budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
Planowanie kontroli podatkowej
W gminie miejskiej Ostrołęka, przy weryfikacji nieruchomości pod kątem prawidłowości opodatkowania podatkiem od nieruchomości, podaje się analizie dane dostępne m.in.:
-
w bazie ewidencji podatkowej,
-
w ewidencji gruntów i budynków (wypisy i mapy),
-
z centralnej ewidencji działalności gospodarczej,
-
z bazy ksiąg wieczystych,
-
z innych ogólnodostępnych rejestrów,
-
na stronach internetowych,
-
z ogłoszeń prasowych i obserwacji w terenie.
Na podstawie powyższych danych dokonuje się analizy i wyznacza planowane do kontroli podmioty i przedmioty opodatkowania.
Procedura kontroli podatkowej
Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej
-
Co do zasady organ podatkowy ma obowiązek zawiadomienia o planowanej kontroli podatkowej. Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej. Wszczęcie kontroli przed upływem 7 dni od daty doręczenia zawiadomienia może nastąpić za zgodą lub na wniosek kontrolowanego.
-
Podatnik po otrzymaniu zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej i przed wszczęciem kontroli ma prawo dokonać korekty deklaracji (informacji), co może skutkować odstąpieniem od przeprowadzenia kontroli podatkowej za okres wskazany doręczonym w zawiadomieniu.
-
W przypadku gdy kontrolowanym jest przedsiębiorca, to nie można równocześnie podejmować i prowadzić więcej niż jednej kontroli przedsiębiorcy, za wyjątkiem przypadków wymienionych w ustawie Prawo przedsiębiorców. Jeżeli przedsiębiorca jest już objęty kontrolą innego organu, organ kontroli odstąpi od podjęcia czynności kontrolnych oraz może ustalić z przedsiębiorcą inny termin przeprowadzenia kontroli. Czas trwania wszystkich kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać liczby dni roboczych ustalonych w art. 55 ustawie Prawo Przedsiębiorców.
Wszczęcie kontroli podatkowej
-
Wszczęcie kontroli podatkowej następuje przez doręczenie kontrolowanemu imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli oraz okazanie legitymacji służbowej upoważnionych pracowników organu podatkowego.
-
Kontrolowany może wyznaczyć osobę fizyczną, która będzie pełnomocnikiem do jego reprezentowania w zakresie prowadzonej kontroli podatkowej.
-
Kontrola podatkowa może być także wszczęta po okazaniu legitymacji służbowej, gdy czynności kontrolne są niezbędne dla przeciwdziałania przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia.
Czynności kontrolne
-
Działania kontrolujących ma na celu ustalenie stanu faktycznego na podstawie zgromadzonych w toku kontroli dokumentów, ich analizy oraz przeprowadzonych czynności kontrolnych. Kontrolujący, w zakresie wynikającym z upoważnienia, są w szczególności uprawnienie do:
-
wstępu na grunt oraz budynków, lokali lub innych pomieszczeń kontrolowanego,
-
żądania okazania majątku podlegającego kontroli oraz dokonania jego oględzin,
-
żądania udostępniania akt, ksiąg i wszelkiego rodzaju dokumentów związanych z przedmiotem kontroli oraz do sporządzania z nich odpisów, kopii, wyciągów, notatek, wydruków i udokumentowanego pobierania danych w formie elektronicznej,
-
zbierania innych niezbędnych materiałów w zakresie objętym kontrolą,
-
zabezpieczania zebranych dowodów,
-
legitymowania osób w celu ustalenia ich tożsamości, jeżeli jest to niezbędne dla potrzeb kontroli,
-
przesłuchiwania m in. świadków, kontrolowanego,
-
wydania na czas kontroli, za pobraniem: akt, ksiąg i dokumentów.
-
-
Kontrolowany, jego pracownik oraz osoba współdziałająca z kontrolowanym są obowiązani umożliwić wykonywanie czynności kontrolnych, a w szczególności umożliwić nieodpłatnie: filmowanie fotografowanie, jeżeli film, nagranie dźwiękowe czy fotografia może stanowić dowód lub przyczynić się do utrwalenia dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli, w wyznaczonym terminie udzielać wszelkich wyjaśnień kontroli, dostarczać kontrolującemu żądane dokumenty oraz zapewniać kontrolującemu warunki pracy.
-
Kontrolujący ma obowiązek:
-
Udzielać kontrolowanemu wszelkich informacji i wyjaśnień o przepisach prawa podatkowego pozostających w związku z przedmiotem kontroli,
-
Zapewnić kontrolowanemu czynny udział w każdym stadium postępowania.
-
-
Kontrolujący dokumentują przebieg kontroli w protokole kontroli, który sporządzany jest w dwóch egzemplarzach, z których jeden doręcza się kontrolowanemu.
Zakończenie kontroli
Zakończenie kontroli następuje w dniu doręczenia protokołu kontroli kontrolowanemu. W przypadku niezakończenia kontroli w terminie wskazanym w upoważnieniu, kontrolujący zawiadamiają na piśmie kontrolowanego, podając przyczyny przedłużenia terminu zakończenia kontroli i wskazując nowy termin jego zakończenia.
Czynności po zakończeniu kontroli
-
Kontrolowany, który nie zgadza się z ustaleniami protokołu, może w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia, przedstawić zastrzeżenia lub wyjaśnienia, wskazując równocześnie stosowne wnioski dowodowe. Kontrolujący jest zobowiązany rozpatrzyć złożone zastrzeżenia i w terminie 14 dni od ich otrzymania zawiadomić kontrolowanego sposobie ich załatwienia.
-
Kontrolowany ma obowiązek zawiadomienia organu podatkowego o każdej zmianie swojego adresu dokonanej w terminie sześciu miesięcy od dnia zakończenia kontroli podatkowej.
-
Kontrolowanemu przysługuje prawo do skorygowania uprzednio złożonej deklaracji (informacji) po zakończeniu kontroli podatkowej.
Wzory formularzy stosowanych do przeprowadzania kontroli podatkowej
-
zawiadomienie o zamiarze przeprowadzenia kontroli podatkowej (ZAW-K)
-
imienne upoważnienie do przeprowadzenia kontroli podatkowej (KON-W)
Podstawa prawna:
-
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych;
-
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa;
-
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców.