Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
Kontakt:
Marek Żyjewski - Dyrektor Wydziału
Kompetencje:
Do właściwości Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego należy prowadzenie spraw z zakresu planowania, organizacji, koordynacji oraz podejmowania działań w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego, zarządzania kryzysowego, planowania cywilnego, ochrony ludności oraz spraw obronnych i wojskowych, a w szczególności:
1)monitorowanie, analiza i ocena zagrożeń związanych z możliwością wystąpienia na terenie Miasta sytuacji kryzysowych, w tym stanów nadzwyczajnych oraz inicjowanie przedsięwzięć ograniczających ich skutki,
2)opracowanie i aktualizowanie Planu Zarządzania Kryzysowego Miasta Ostrołęki,
3)opracowanie i aktualizowanie „Planu ewakuacji/przyjęcia ludności II i III stopnia na wypadek masowego zagrożenia,
4)wykonywanie zadań dotyczących ochrony przed powodzią, w tym opracowanie i aktualizowanie „Planu operacyjnego ochrony Miasta przed powodzią,
5)kierowanie działaniami związanymi z monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie Miasta,
6)realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego i planu zarządzania kryzysowego Miasta,
7)przygotowanie i organizacja szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego,
8)współpraca z jednostkami organizacyjnymi Policji, Państwowej Straży Pożarnej oraz innych służb, inspekcji w zakresie przeciwdziałania zjawiskom noszącym znamiona kryzysu,
9)współpraca z organami i instytucjami wykonującymi zadania w zakresie zapobiegania, przeciwdziałania i usuwania skutków klęsk żywiołowych oraz innych nadzwyczajnych zdarzeń zagrażających zdrowiu i mieniu oraz zjawisk noszących znamiona kryzysu,
10)inicjowanie działań przewidzianych prawem w przypadku wystąpienia bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa sanitarnego na terenie Miasta,
11)organizacja i realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej,
12)prowadzenie obsługi administracyjno - biurowej Miejskiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, w tym dostarczanie danych i ich analiza w procesie wypracowywania i podejmowania decyzji oraz przygotowywanie rocznych planów pracy i protokołów z posiedzeń Miejskiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego Miasta,
13)przygotowanie i zapewnienie działania systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach – SWO,
14)opiniowanie wniosków i potrzeb Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej oraz innych służb i inspekcji, w zakresie dofinansowania kosztów ich funkcjonowania,
15)prowadzenie spraw dotyczących wykonywania przez Prezydenta zwierzchnictwa nad Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej w Ostrołęce, w tym wnioskowanie o wydawanie poleceń służbowych kierownikom tych służb,
16)prowadzenie spraw z zakresu ochrony przeciwpożarowej na terenie Miasta,
17) nadzór nad działalnością Ochotniczej Straży Pożarnej,
18)prowadzenie spraw z zakresu zapewnienia gotowości bojowej Ochotniczej Straży Pożarnej,
19)planowanie środków finansowych na pokrycie kosztów funkcjonowania jednostek Ochotniczej Straży Pożarnej działających na terenie Miasta, w tym przygotowanie projektów porozumień w sprawie ich finansowania oraz nadzorowanie wydatkowania tych środków,
20)współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska,
21)prowadzenie spraw w zakresie usuwania skutków szkód w rolnictwie wywołanych wystąpieniem niekorzystnych zjawisk atmosferycznych czy klęsk żywiołowych,
22)prowadzenie gospodarki sprzętem w magazynie przeciwpowodziowym, planowanie i organizacja zaopatrzenia w sprzęt i środki, prowadzenie sprawozdawczości i ewidencji sprzętu,
23)współdziałanie ze służbami i instytucjami w zakresie imprez i zgromadzeń organizowanych na terenie Miasta,
24)przyjmowanie wniosków o imprezach masowych oraz opracowywanie projektów decyzji związanych z wydawaniem zgody lub odmową na przeprowadzanie imprezy masowej,
25)prowadzenie spraw związanych ze zgromadzeniami zgłaszanymi przez instytucje i osoby fizyczne, w tym też zgłaszanych w trybie uproszczonym,
26)rozwiązywanie zgromadzeń w przypadkach określonych przepisami prawa,
27)obsługa i wykonywanie (we współdziałaniu ze Strażą Miejską Ostrołęki) zadań Miejskiego Centrum Zarządzania Kryzysowego, w tym zapewnienie warunków organizacyjnych i standardów technicznych do prawidłowego funkcjonowania Miejskiego Centrum Zarządzania Kryzysowego (MCZK) oraz całodobowej jego pracy,
28)planowanie i realizowanie wszystkich zadań stałej gotowości obronnej państwa na terenie Miasta oraz współdziałanie z organami wojskowymi w zakresie realizacji zadań wynikających z powszechnego obowiązku obrony,
29)opracowanie i aktualizacja, w uzgodnieniu z Sekretarzem, regulaminu organizacyjnego Urzędu i dokumentacji stałego dyżuru na czas zewnętrznego zagrożenia państwa i wojny,
30)opracowanie i aktualizowanie planu operacyjnego funkcjonowania Miasta w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny oraz zestawu zadań obronnych dla Urzędu i jednostek organizacyjnych Miasta,
31)opracowanie i aktualizowanie planu przygotowań publicznej i niepublicznej służby zdrowia na potrzeby obronne państwa oraz współpraca w tym zakresie z placówkami służby zdrowia,
32)planowanie i nakładanie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obronności kraju dla potrzeb sił zbrojnych, Policji, Straży Pożarnej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, jednostek zmilitaryzowanych, w zakresie zwalczania klęsk żywiołowych oraz ochrony ludności,
33)realizacja zadań wynikających z obowiązku Wsparcia Państwa Gospodarza (HNS - Host Nation Support),
34)kierowanie Punktem Kontaktowym HNS Prezydenta Miasta Ostrołęki,
35)aktualizowanie baz danych dla potrzeb HNS,
36)reklamowanie osób na wniosek i z urzędu od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
37)opracowanie i aktualizacja dokumentacji akcji kurierskiej, zapewnienie odpowiednich warunków organizacyjnych do jej przeprowadzenia oraz prowadzenie szkoleń pracowników Urzędu zabezpieczających sprawne przeprowadzenie akcji,
38)prowadzenie spraw związanych z organizowaniem doręczania kart powołania do służby wojskowej pełnionej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
39)prowadzenie spraw z zakresu organizacji oraz podanie do publicznej wiadomości informacji o powołaniu do czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
40)prowadzenie i aktualizacja rejestru mężczyzn i kobiet objętych rejestracją na potrzeby ewidencji wojskowej i kwalifikacji wojskowej,
41)organizacja i przeprowadzenie kwalifikacji wojskowej,
42)stosowanie egzekucji administracyjnej wobec osób uchylających się od stawiennictwa do kwalifikacji wojskowej,
43)opracowywanie planów i zamierzeń dotyczących szkolenia obronnego, w tym organizowanie i prowadzenie ćwiczeń, gier decyzyjnych i treningów obronnych,
44)opracowywanie oraz przygotowywanie informacji, raportów, analiz i wniosków o stanie bezpieczeństwa Miasta,
45)opracowywanie projektów i realizowanie programów poprawy bezpieczeństwa
i porządku publicznego,
46)koordynowanie i nadzorowanie programów bezpieczeństwa we współpracy
z organizacjami samorządowymi, społecznymi i mieszkańcami,
47)udział w Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego,
48)opiniowanie pod kątem zasadności i celowości wniosków o przekazanie Policji środków finansowych z budżetu Miasta,
49)przygotowywanie projektów porozumień z Policją oraz monitorowanie ich realizacji,
50)przygotowywanie projektów opinii Prezydenta w sprawie powoływania kandydatów na stanowiska Komendanta Miejskiego Policji oraz ich odwoływania,
51)opracowywanie planów zwalczania zjawisk patologicznych, w tym projektów planów wynikających z zaleceń Komisji Europejskiej oraz koordynowanie ich realizacji,
52)dokonywanie analizy zagrożeń dla bezpieczeństwa osób wykorzystujących obszar wodny we współpracy z Policją, podmiotami uprawnionymi do wykonywania ratownictwa wodnego, osiedlami i jednostkami organizacyjnymi Miasta,
53)wykonywanie czynności kontroli merytorycznej realizacji umów z zakresu ratownictwa wodnego zawieranych przez Miasto,
54)współdziałanie z Policją oraz innymi podmiotami w sprawach dotyczących poprawy stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego,
55)współpraca z właściwymi instytucjami, zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym,
56)realizacja zadań ochrony ludności ujętych w projekcie ustawy o ochronie ludności oraz o stanie klęski żywiołowej po uchwaleniu przez Sejm i wejściu w życie przepisów,
57) opracowanie i aktualizacja planu obrony cywilnej Miasta,
58)tworzenie i przygotowywanie do działań formacji obrony cywilnej,
59)organizowanie i koordynowanie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu ochrony ludności,
60)przygotowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania – SWA,
61)zapewnienie warunków organizacyjnych i standardów technicznych do prawidłowego funkcjonowania Miejskiego Ośrodka Analizy Danych i Alarmowania (MOADA),
62)wykonywanie zadań (MOADA), a w szczególności alarmowania ludności o zagrożeniach,
63)przygotowanie i organizowanie ewakuacji ludności z zagrożonego obszaru na wypadek masowego zagrożenia dla życia i zdrowia,
64)gospodarka sprzętem OC, planowanie i organizacja zaopatrzenia w sprzęt i środki, prowadzenie sprawozdawczości i ewidencji sprzętu OC,
65)przechowywanie, konserwacja i eksploatacja sprzętu znajdującego się w magazynach OC Urzędu,
66)przekazywanie do kalibracji i legalizacji urządzeń dozymetrycznych,
67)prowadzenie ewidencji syren alarmowych i ich wyposażenia,
68)prowadzenie ewidencji obiektów wchodzących w skład systemu obrony cywilnej,
69)planowanie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz ochrony ludności,
70)aktualizacja Bazy Danych Sił i Środków Obrony Cywilnej,
71)współpraca z organizacjami pozarządowymi w zakresie ochrony ludności,
72)sporządzanie informacji i sprawozdań z zakresu Obrony Cywilnej i Ochrony Ludności dla jednostki nadrzędnej,
73)prowadzenie spraw z zakresu usuwania niewybuchów i niewypałów znalezionych na terenie m. Ostrołęki,
74)prowadzenie (we współdziałaniu ze Strażą Miejską Ostrołęki) spraw z zakresu Inteligentnego Systemu Transportowego, w tym:
a)obsługa i konserwacja systemu sterowania ruchem,
b)organizacja ruchu dla pojedynczego skrzyżowania,
c)uspokojenie ruchu na wybranym odcinku drogi.
Karty informacyjne Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego