WID 1 Wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego w celu prowadzenia robót
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | zajęcie pasa drogowego |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Wydział Inwestycji i Drogownictwa |
Treść
Wymagane dokumenty
- Wniosek o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego – roboty w pasie drogowym (WID-W-1) wraz z niezbędnymi załącznikami powinien być złożony najpóźniej na 14 dni przed planowanym zajęciem pasa drogowego. Wniosek należy złożyć z wyprzedzeniem umożliwiającym jego rozpatrzenie przy zachowaniu ustawowych terminów i wydanie zezwolenia przed terminem rozpoczęcia robót.
- Wniosek, zgodnie z §1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego powinien zawierać:
imię i nazwisko oraz adres lub nazwę i siedzibę podmiotu występującego o zajęcie pasa drogowego,
• cel zajęcia pasa drogowego,
• lokalizację i powierzchnię zajętego pasa drogowego,
• planowany okres zajęcia pasa drogowego. - Do wniosku należy dołączyć:
• szczegółowy plan sytuacyjny w skali 1:500 lub 1:1000 z zaznaczeniem granic
i podaniem wymiarów planowanej powierzchni zajęcia pasa drogowego oraz miejsca wbudowania urządzeń (ksero mapy załączonej do decyzji o pozwoleniu na budowę lub zgłoszenia z naniesioną lokalizacją wbudowanych urządzeń
i powierzchnią zajęcia pasa w czasie prowadzenia robót) – 2 egz. Załącznik graficzny powinien być podpisany przez wnioskodawcę,
• kopia protokołu Zespołu Uzgadniania Dokumentacji,
• zatwierdzony projekt organizacji ruchu drogowego w rejonie przewidywanego zajęcia pasa, jeżeli zajęcie pasa drogowego wpływa na ruch drogowy lub ogranicza widoczność na drodze, albo powoduje wprowadzenie zmian w istniejącej organizacji ruchu pojazdów lub pieszych. Projekt organizacji ruchu związany z robotami prowadzonymi w pasie drogowym powinien określać sposób zabezpieczenia tych robót zgodnie z wymogami bezpieczeństwa ruchu drogowego – 1 egz.,
• ogólny plan orientacyjny w skali 1:10 000 lub 1:25 000 z zaznaczeniem zajmowanego odcinka pasa drogowego oraz informację o sposobie zabezpieczenia robót zgodnie z wymogami bezpieczeństwa ruchu drogowego – jeżeli nie jest wymagany projekt organizacji ruchu - 1 egz.,
• kopia ważnego pozwolenia na budowę obiektu umieszczanego w pasie drogowym lub zgłoszenia budowy lub prowadzonych robót właściwemu organowi administracji architektoniczno – budowlanej,
• harmonogram prowadzenia robót w przypadkach etapowego wykonywania robót,
• pełnomocnictwo (w przypadku gdy wnioskodawcą nie jest inwestor) wraz z dowodem zapłaty należnej opłaty skarbowej w wysokości 17 zł. Opłaty skarbowej dokonuje się gotówką w kasie Urzędu Miasta Ostrołęki, 07-400 Ostrołęka, pl. gen. Józefa Bema 1 lub na rachunek Miasta Ostrołęki.
UWAGA: złożenie wniosku nie upoważnia do zajęcia pasa drogowego, które może nastąpić po uzyskaniu decyzji zezwalającej na zajęcie pasa drogowego i po protokólarnym przekazaniu terenu przez Zarządcę drogi.
Opłaty
Opłata skarbowa:
1. Zgodnie z art. 3 ustawy o opłacie skarbowej za wniosek o wydanie zezwolenia na zajęcie pasa drogowego nie wnosi się opłaty skarbowej.
2. Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii wynosi 17 zł (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi lub rodzeństwu lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej).
Inne opłaty:
1. Za zajęcie pasa drogowego pobiera się opłaty obliczone na zasadach i wysokości określonej w Uchwale Nr 226/XXIV/2020 Rady Miasta Ostrołęki z dnia 30 stycznia 2020 r. w sprawie ustalenia stawek opłat za zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg, dla których zarządcą jest Prezydent Miasta Ostrołęki.
Link do ww. uchwały:
https://bip.um.ostroleka.pl/uchwala/7622/uchwala-nr-226-xxiv-2020
https://bip.um.ostroleka.pl/uchwala/7930/uchwala-nr-262-xxvii-2020
https://bip.um.ostroleka.pl/uchwala/8059/uchwala-nr-284-xxviii-2020
https://bip.um.ostroleka.pl/uchwala/8830/uchwala-nr-332-xxxv-2020
2. Opłaty za zajęcie pasa drogowego należy uiszczać w terminie 14 dni od daty uprawomocnienia się decyzji lub w przypadku dróg wewnętrznych w terminie określonym w umowie cywilnoprawnej.
3. Wpłat z tytułu opłaty skarbowej oraz zajęcia można dokonywać w kasie Urzędu Miasta Ostrołęki, 07-400 Ostrołęka, pl. gen. Józefa Bema 1 lub na rachunek Miasta Ostrołęki.
NUMER KONTA:
opłata skarbowa - 32 1020 1592 2300 0410 0000 0162
opłata za zajęcie pasa drogowego - 62 1020 1592 0000 2702 0224 4457
Opłata ewidencyjna:
Nie pobiera się.
Miejsce złożenia wniosku
Punkt Obsługi Interesantów
pl. gen. Józefa Bema 1, 07-400 Ostrołęka
tel. (+48 29) 764 68 11 w. 279,
ul. gen. Tadeusza Kościuszki 45, 07-400 Ostrołęka
(+48 29) 764 68 11 w. 294
czynny: od poniedziałku do piątku w godzinach:
poniedziałek 8.00-16.00
wtorek 8.00-17.00
środa, czwartek 8.00-16.00
piątek 8.00-15.00.
Kontakt w sprawie WID 1
Karina Dobosz
pl. gen. Józefa Bema 1, pokój 221 (II piętro)
tel. (+48 29) 764 68 11 w. 250 lub (+48 29) 765 42 50
Urszula Tyc
pl. gen. Józefa Bema 1, pokój 221 (II piętro)
tel. (+48 29) 764 68 11 w. 250 lub (+48 29) 765 42 50
Termin odpowiedzi
1. Do 30 dni od dnia złożenia kompletu wymaganych dokumentów.
2. Sprawy szczególnie skomplikowane – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy
od wszczęcia postępowania.
3. Wydanie zezwolenia lub jego odmowa następuje w formie decyzji administracyjnej.
Tryb odwoławczy
Od decyzji administracyjnej przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Prezydenta Miasta Ostrołęki
Uwagi
INFORMACJE OGÓLNE:
- Procedura dotyczy uzyskania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg (realizacja przyłączy, sieci infrastruktury technicznej, inne roboty w pasie drogowym).
Stroną decyzji administracyjnej jest zawsze inwestor. W imieniu inwestora, wniosek o wydanie decyzji może złożyć osoba przez niego upoważniona. - We wniosku należy określić cel zajęcia pasa drogowego, całkowitą powierzchnię zajętego terenu, która obejmuje plac budowy tj. miejsce wykopu, odkładu urobku, składowanie materiałów, powierzchnię zajętą przez sprzęt, barakowozy oraz okres zajęcia pasa drogowego.
- Zezwolenie na zajęcie pasa drogowego – roboty w pasie drogowym wydaje się na czas określony.
- Ze względu na potrzeby związane z zarządzaniem drogami, wymogi wynikające z warunków technicznych dróg publicznych i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz istniejące warunki atmosferyczne, może nastąpić odmowa wydania zezwolenia,
- W zezwoleniu określa się m.in. sposób zabezpieczenia zajmowanego pasa drogowego, warunki przywrócenia pasa drogowego do poprzedniego stanu użyteczności, okres zajęcia pasa drogowego, wysokość opłaty za zajęcie pasa drogowego oraz sposób jej uiszczenia.
- Za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia zarządca drogi wymierza karę pieniężną w wysokości dziesięciokrotnej należnej opłaty na podstawie art. 40 ust. 12 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Przez zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia rozumie się: zajęcie pasa drogowego bez zgody zarządcy dróg, przekroczenie terminu zajęcia lub zajęcie większej powierzchni niż określona w zezwoleniu.
Podstawa prawna
• art. 40 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych,
• Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego,
• Uchwała Nr 226/XXIV/2020 Rady Miasta Ostrołęki z dnia 30 stycznia 2020 r. w sprawie stawek opłat za zajmowanie pasa drogowego dróg publicznych, których zarządcą jest Prezydent Miasta Ostrołęki na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg,
• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych,
• Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane,
• Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
• Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.