Rejestr Instytucji Kultury
1. Rejestr Instytucji Kultury, dla których organizatorem jest Miasto Ostrołęka, jest prowadzony zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2020 r. poz. 194) oraz na podstawie Rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 stycznia 2012 r. w sprawie sposobu prowadzenia i udostępniania rejestru instytucji kultury (Dz. U. z 2012 r. poz. 189).
2. Instytucje kultury podlegają wpisowi do rejestru z urzędu.
3. Dane w rejestrze aktualizowane są na bieżąco, po dokonaniu każdorazowo zmiany wpisu do rejestru, wynikającej z przepisów prawa.
4. Dane zawarte w rejestrze są jawne i podlegają udostępnieniu poprzez:
1) otwarty dostęp do zawartości rejestru;
2) wydanie odpisu z rejestru lub księgi rejestrowej.
5. Udostępnianie danych zawartych w rejestrze w formie, o której mowa w ust. 1 pkt 1, jest bezpłatne i odbywa się przez stronę Biuletynu Informacji Publicznej organizatora.
6. Każdy ma prawo przeglądać w godzinach urzędowych akta rejestrowe oraz księgi rejestrowe instytucji kultury.
7. Organizator prowadzący rejestr instytucji kultury wydaje urzędowo poświadczony odpis każdemu, kto zwróci się z wnioskiem o jego wydanie.
8. Odpis przesyła się wnioskodawcy w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku, na adres wskazany we wniosku, przesyłką poleconą lub przekazuje się osobiście wnioskodawcy albo osobie przez niego upoważnionej, za pisemnym potwierdzeniem odbioru.
9. Zgodnie z art. 4 ustawy o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1546, z późn. zm.) wydanie poświadczonego odpisu podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł od każdej pełnej lub zaczętej strony.
Rejestr jest prowadzony w postaci elektronicznej, pozwalającej na sporządzanie z niego wydruków oraz uniemożliwiającej dokonanie wpisu przez osobę nieuprawnioną. Niezależnie od prowadzonego przez organizatora rejestru, dla każdej instytucji kultury zakłada się i prowadzi oddzielnie elektroniczną księgę rejestrową. Księga rejestrowa zawiera 4 działy:
1. Dział pierwszy – oznaczenie instytucji kultury. Umieszcza się:
· pełną i skróconą nazwę instytucji
· przedmiot działalności instytucji
· siedzibę i adres instytucji
· oznaczenie organizatora i aktu o utworzeniu instytucji
· identyfikator nadany w systemie informacji statystycznej
· nazwę podmiotu, z którym organizator wspólnie prowadzi instytucję kultury
2. Dział drugi – organizacja instytucji kultury. Umieszcza się:
· informację o złożeniu statutu instytucji do rejestru
· imię i nazwisko dyrektora instytucji i jego zastępców
· imiona i nazwiska pełnomocników instytucji uprawnionych do dokonywania czynności prawnych wraz zakresami upoważnień
· nazwy i siedziby jednostek organizacyjnych instytucji
3. Dział trzeci – mienie instytucji kultury. Umieszcza się:
· wyposażenie materiałowo - techniczne i środki finansowe
· informację o złożeniu do rejestru rocznego sprawozdania finansowego instytucji
· informację o obciążeniu środków trwałych instytucji ograniczonymi prawami rzeczowymi
4. Dział czwarty – połączenie, podział i likwidacja instytucji kultury. Umieszcza się:
· informacje dotyczące połączenia, podziału lub likwidacji instytucji
· imię i nazwisko likwidatora.